Vezetőülés, futómű, motor
Az eredeti ülés meglehetősen ganénak bizonyult, így elkezdtem nézelődni marketplace-en, hátha ráakadok valami használható VW konszernes ülésre. Találtam is egy szimpatikus Golf 4-es ülés szettet, ami rendesen piszkos volt, de ingyen hozzájuthattam, csak el kellett menni érte. Gondoltam egy kárpittisztítás és mehet is a régi ülés helyére.
A naív gondoltatom az volt, hogy egy az egyben illeszkedni fog a sínre az ülés, és pikk-pakk beszerelés kárpittisztítás és már meg is vagyunk. Aztán elkezdtek gyűlni az észrevételek:
- A sín kicsit sem stimmel.
- Az ülés jóval magasabb így ezzel valamit kezdeni kell.
- Olyan retkes volt az ülés, hogy ezen egy tisztítás nem segít.
- A két első ülésből, jó ha egy használhatót össze lehet hozni.
Hiába, olcsó ülésnek szar a huzatja.
Sikerült viszonylag értelmesen szétszedni a két első ülést majd a huzatok mentek a mosógépbe.
Minden magasságot meg kellett nyerni, így az eredeti síneknek le kellett jönni. A sínek 4-5 helyen voltak ponthegesztve az alvázhoz. Ezeket lefúrtam majd felcsiszoltam. A Golf ülések sínjei valamivel szélesebbek voltak, és így egy kicsit igazítanom kellett a felfogató furatokon. Még mindig magasnak ítéltem az ülést így az ülésmagasság állító mechanikát szétvágtam, majd úgy alakítottam, hogy egy 4 centimétert még lejjebb lehessen állítani az ülésen. Így már elfogadható lett az ülés legalsó állása.
Azt hiszem az anyósülésen nem módosítok. Majd vadászom tovább az olcsón beszerezhető üléseket. Amúgy is jobb szeretném ha az első üléssoron továbbra is 3 személy férne el.
Az első futóműn látszott némi alkatrészcsere és felújítás nyoma, így ott most nem nagyon ténykedtem, viszont a hátsó rugóknál nekem valami gyanús volt. Így emelőt elő, majd kerék le. Nem akartam kibaszni magammal, így hegesztettem két bakot, hogy alá merjek feküdni az autónak. Ezen a területen voltak dolgok, amik mellett már nem tudtam elmenni. Mindkét oldalon a rugóknak jórészük elporladt. A jobb oldalon az alsó rugótányérból nem is maradt meg sok. Csoda, hogy a rugó nem esett ki. A félig hiányzó rugókat könnyű volt kiszedni.
A jobb oldali rugótányér hegesztéseit lefúrtam, majd leméreteztem és készítettem belőle egy masszívabb verziót 3mm-es acélból.
A bal oldali rész épnek tűnt, így azt nem bolygattam meg. Viszont az új rugók beszerelésénél már bajban voltam, mert a váltóról le kellett oldani a féltengelyeket, hogy a lengőkart le tudjam annyira engedni, hogy a szép új rugók a helyükre tudjanak kerülni. Itt futottam bele abba a problémába, hogy nem sima imbuszkulcs kell a csavarok kiszedéséhez. Rá is találtam a megfelelő készletre az interneten, de a szerszámmásnapra webshop csak egy hét múlva tudta szállítani nekem a megfelelő szerszámot. Ennyire nem vagyok türelmes ember, és kedves barátomtól kértem kölcsön megfelelő célszerszámot. Miután a féltengelyeket leoldottam, már mozdult annyit a kar, hogy a rugók könnyedén a helyükre menjenek.
Nézzük a motort….
Az eredeti tervem az volt, hogy annak rendje és módja szerint felújítgatom a motort és megelégszem az 1.6D nyújtotta teljesítményélménnyel, de:
Leszedtem a vezérmű szíj fedelét, és korábbi gyanúm beigazolódott. Csoda, hogy hazajöttem ezzel a szíjjal mert a szélessége már jócskán megfogyatkozott, és elég rojtos kinézetnek örvendett. Nézegettem az erősen korrodált leömlőt, és a néhány szenzoron lógó még nem teljesen leszakadt vezetéket. Az 50 lovas ménes minden tagja sem hiszem, hogy erőtől duzzadva tette volna a dolgát egy alaposabb felújítás után sem. A légszűrőház csatjai fele jó ha tartott még bármit is. Leszedtem a légszűrő fedelét, és a ferdén belerakott légszűrőt a poros levegő vígan ki tudta kerülni egy 2 centis résen. Őszintén szólva, nem sok jövőt jósoltam ennek a sokat látott motornak, és elgondolkodtam azon az opción, hogy ezt a motort nyugdíjazni kell. Itt indult be a fantáziám. Kicsit szétnéztem az interneteken, és rábukkantam néhány írásra és videóra, ahol valamivel modernebb motort illesztenek be a régi motor helyére. Utánajártam, hogy milyen lehetőségek vannak a motor cseréjére, és modernizálására. A legtöbben 1Z és a korszakhoz tartozó motorcsaládból választanak átépítéshez, ami a VW család sokat alkalmazott 1.9 TDI motorja. A legtöbb átépítő azt az utat járta, hogy választ egy viszonylag modern 1.9 TDI motort (1Z, AAZ, AHU, AFN stb.) mert ezek viszonylag kevés átalakítással beilleszthetőek. A legtöbb bátor vállakozó aki ilyen motorcserére vállalkozik, fekete mágiának gondolja az elektronikát, és inkább azt az utat választja, hogy ezeket a motorokat a lehető legnagyobb mértékben mentesítik az elektromos tartalomtól. Így tisztán mechanikus adagolóra váltanak.
Én is úgy döntöttem, hogy elkezdem böngészni az internetet milyen az 1.9 TDI felhozatal, és milyen áron tudok ilyen motorhoz hozzájutni, a többit meg majd menet közben kitalálom. Találtam a marketplace-en egy 1Z blokkot erősen hiányosan, amit el is hoztam. Gondoltam alapnak megfelelő lesz. Ezt követően egyre mélyebbre ástam magam a kutakodásban, majd a marketplace algoritmus egy komplett AHU motort dobott elém felettébb kedvező áron. A motor komplettsége miatt gondoltam elhozom mert tényleg mindene megvolt. Az eladóval megalkudtunk, hogy némi plusz pénzért elhozom a kábelköteget, és a motorvezérlőt, és pár apróságot is, a donor Seat Alhamdrából.
Az eredmény itt látható:
Vágjunk bele a részletesebb műszaki mókába.