Nézzük az AHU motort
Az internetek sok szakirodalmat rejtenek, szerencsére így könnyen találtam anyagot a motorok lelkivilágáról. Mivel nem nagyon foglalkoztam még modernebb motorokkal sok információ nagyon új volt számomra, és bevallom eléggé megtetszett a téma.
Kezdjük azzal, hogy a motor kerüljön be a műhelybe.
Miután a motor az asztalra került, kicsit jobban szemügyre vettem, hogy mit is vásároltam igazából.
Beazonosítottam a motor részeit, és azt, hogy esetleg van-e valami létfontosságú hiányzó elem. Első körben úgy tűnt minden fasza. Folytassuk azzal, hogy lebontjuk róla sallangokat és azokat a részeket amikre nem lesz szükségünk. Leszereltem róla a csöveket és burkolatokat, hogy jobban hozzáférjek az egyes elemekhez. A hűtéscsövek leszerelésénél némi hűtőfolyadék még kikívánkozott a motorból.
Vizsgáljuk meg mi az amire nem lesz szükségünk:
- Klímakompresszor. Első körben nem az a prioritás, hogy a T3-ba belekerüljön egy retrofit klíma megoldás, így a klímakompresszorral nem szeretnék bajlódni.
- Szervo szivattyú. Hasonló okok miatt nem szeretném megtartani, mint a klímakompresszort sem.
A klíma és a szervo szivattyú eltávolítása már is egyenesen ahhoz a kérdéshez vezetett, hogy hogy a retekbe fogom átalakítani a szíjhajtásokat. Eredetileg a főtengely hajtásról egy hosszbordás szíj (PK 6 profilú) hajtotta a generátort és a klímakompresszort. A főtengelyen a hosszbordás hajtás előtt egy hagyományos ékszíjtárcsán keresztül csatlakozott a vízpumpa, és a szervo szivattyú hajtása.
Szereljük le őket és kezdjünk bele az első probléma megoldásába.
Így hogy már kicsit kopaszabb a motor, jobban lehet elmélkedni a hajtás átalakításon. Szerencsére a másik motoron (1Z) a vízpumpa hajtás a hosszbordás szíjon keresztül volt megoldva, és a szíjkerék is rajta volt. Ez elég optimális megoldás lehet, hogy csak egy szíjat kell alkalmazni, megtartva a hosszbordás szíjat. Lássuk, hogy a kerék elfér-e és megfelelően el tudjuk vezetni a hosszbordás szíjat:
Ez a megoldás működőképes lehet. A vízpumpa és a hajtó tárcsa között nem sok hely marad de éppen elegendő ez a 8mm-es távolság. Már csak a hosszbordás szíj hosszát kell megállapítani, hogy megfelelő méretűt szerezzek be az átalakított hajtásrendszerhez. A hosszbordás szíjat elvágtam, a szíjfeszítőt pedig kiékeltem egy kvázi optimális állapotban. Berajzoltam sz elvágott szíjon, hogy mekkora lenne a kiadandó méret, és ezt lemértem. A megfelelő szíjhossz 1045mm.
Ezzel a megoldással, viszonylag olcsó megoldást sikerült találni a generátor és vízpumpa hajtásához:
- A vízpumpa szíjtárcsájának a cikkszáma: 028-121-031 E
- A szükséges rövidebb szíj: 1045mm PK 6 profil. Ehhez is találtam cikkszámot: 028-903-137
Mivel a motoron még közel sem vagyunk a teendőink végénél, bontsuk tovább:
Lekerült a kuplung nyomólapja, és gondoltam leszedem a lendkereket is. Na itt futottam bele a második problémakörbe: Nem megfelelő szerszám hiányában ő nem szeretne lejönni onnan.Milyen jó lenne, ha rendelkezésemre állna egy ütvecsavarozó. Balga módon azt hittem, hogy egy kis erőkar majd segíteni fog, de csak a meglévő szerszámparkomat amortizáltam vele. Ezen a ponton türelemre intettem magam és arra jutottam, hogy kérek kölcsön megfelelő szerszámot. De hát addig is, valamit csinálni kell.
Szedjük ki az eredeti motort!
Ezzel folytatjuk….