Elektronika 2. rész
Ott hagytuk abba, hogy kommunikál a motorvezérlő, és végre sikerült eltüntetni a immobiliser hibakódot is. Így hogy az eredetileg a motorvezérlőben lévő 1kB-os epromot kicserltük egy üresre, és interneten kerestünk hozzá tartalmat, már nem is kellett kiforrasztani a 24C02-t, hanem már működött az in circuit programming is. Közben sokat gondolkodtam azon is, hogy egy azonos elven működő soros epromot miért nem tudtam kiolvasni, vajon a Bosch mérnökei milyen furfangot találtak ki arra, hogy az megvédjék a terméket a hobbistáktól. Próbálkoztam egy darabig még az eredeti memóriával, de nem tudtam kiolvasni, és módosítani sem. Úgy látszik van amit nem is kell megérteni, ha találunk rá másik megoldást. Ezért ezt a problémakört elengedtem. Felderítettem a bemenetek típusát is, mint például a pedál jeladókat:
- Gázpedál porció szenzor
- Fékpedál álláskapcsolók. (Igen ebből kettő bemenet is van.)
- Kuplung pedál álláskapcsoló.
A gázpedál szenzorja még érthető is egy elektronikus motorvezérlőnél, a fékpedál lenyomása is például a féklámpa miatt. A kuplung lenyomás nem is lenne érdekes, hacsak nem akarjuk használni a tempomat (Crusie control) funkciót. Már pedig, hogy a viharba ne akarnánk alkalmazni ha a lehetőség megvan a motorvezérlőben erre. Eredetileg a donor autónk nem rendelkezett tempomattal, így a motorvezérlőben ez a funkció nem volt aktiválva, de mivel a vezetékek ki voltak vezetve ezért már csak azt kellet tesztelni, hogy megfelelően olvassa-e bemeneteket, illetve szoftveresen engedélyezni kell a funkciót.
A component adatnál at 1.9l R4 EDC 00SG 1430 olvasható. Ez utal a motor típusára és konfigurációjára. Ha a tempomat engedélyezve lenne a motorvezérlőben, akkor 00SG helyett G00SG feliratot kellene látni.
Szerencsére az interneten sok információ fellelhető, hogyan kell aktiválni a tempomatot.
Diagnosztikai szoftveren keresztül a (01 Engine) motor csoporton belül a (Login 11) csoportban be kell írni a 11463-as számot és ezt elküldve (Do It!) a motorvezérlő engedélyezi a tempomatot. Ezután gyújtást elvenni, majd visszaadni. Elvileg ennyit kell tenni és akkor a motorvezérlő Component adatsorában a következőz kell látnunk: 1.9l R4 EDC G00SG 1430
Lássuk sikerrel jártunk-e:
A motorvezérlő aktiválása sikeres volt. A számsor egyéb karaktereiben is változott, de erre majd később kitérek, hogy ezt mi okozta.
Mivel a T3 eredetileg nem rendelkezett tempomattal így egy egyedi hardware-t kell készíteni az ON-OFF kapcsolónak és a RESET-SET (+/-) nyomógomboknak. A kapcsolási rajzokból az derül ki, hogy a motorvezérlő megfelelő bemeneteire +12V feszültséget kell kapcsolni. A bemeneteket egyenként teszteltem le. A mesuring blocks-on belül 006-os csoportban találjuk meg a pedál állapotok, és a kapcosló/nyomógomb bemenetek bitjeit. Itt tudjuk ellenőrizni a bemenetek megfelelő működését.
Sz első ablakban az aktuális sebességet láthatjuk, a másodikban a kuplung és a fékpedál állapotát. A fékpedálból kettő is van. 0-ás állapotúak ha nincsenek benyomva, 1-es állapotúak, ha benyomott állapotban vannak. Benyomott állapotban kikapcsolják a tempomatot. Harmadik ablakban ismételten megjelennek az első két bithelyén a Cl/Br a pedál állapotjelzők (Clutch és Brake). Az utánna következő bit-ek pedig a tempomat kapcsolóinak a bemenetei: Re/Ac/on/on azaz Reset, Accekleration, On, On. A négy bemenetünk ennek megfeleltethető:
- 68/34 - RESET
- 68/35 - ACCELERATION
- 68/58 - ON
- 68/66 - ON
A kapcsolási rajzok közül több verzió is volt, amiben a 66-os bemenet nem volt használva, de az én motorvezérlőmnél ez adott volt. Gyanússá vált hogy minek is van két bemenet az ON funkció számára. Fórumon azt jelezték vissza, hogy a kapcsolási rajz szerint minkét ON bemenetet egyszerre kell vezérelni. Ezeket a dolgokat majd élesben teszteljük. A kapcsoló fizikai kivitelezése későbbi móka lesz. Előbb kerüljön be a motor.
Innen folytatjuk.
Boldog karácsonyt Dávid! :)